Geschiedenis

Historicus Albert Metselaar heeft al heel veel geschiedenis op papier gezet. Hieronder een bijdrage van Albert Metselaar aan deze site.

"De geschiedenis van de Hervormde Gemeente van Hollandscheveld begint in 1757. Aan het Hollandscheveldse Opgaande komt een schoolmeester te wonen, meester Pieter Jans Steen. Onder de 18e eeuwse Drentse kerkorde was schoolmeester een kerkelijk ambt, vastgelegd in die kerkorde, al maakte hij geen deel uit van de kerkenraad. De meester voedde de kinderen op met Psalmen, Catechismus, bijbellezen en wat het geloof al niet meer bood. Waar een meester werkte, werkte de kerk, omdat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden waren. Pieter Steen werd in 1767 oefenaar, zodat hij ook samenkomsten in de velden kon organiseren. Hij werd als schoolmeester opgevolgd door Roelof Lamberts Dodevis, ook van het Hollandscheveldse Opgaande.

Rond 1804 was het voor iedereen duidelijk dat als er een tweede kerk in Hoogeveen zou komen, dat die dan op de kop van het Zuideropgaande gebouwd zou moeten worden. Er werd uitvoerig actie gevoerd voor kerk en school. Tevergeefs. Met de bouw van de kerk werd begonnen in 1851, na pakweg 90 jaar praten daarover.

Er is veel meer van te vertellen. Dat is dan ook gebeurd. Kijk maar eens hier.