Het huwelijk

Al eeuwen worden er in de kerk trouwdiensten gehouden. In de kerk gaat het erom de huwelijksrelatie in een gelovig perspectief te zetten. Wie een levensgezel gevonden heeft om lief en leed mee te delen, weet zich een gezegend mens. In dankbaarheid erkennen beide partners dat zij elkaar ervaren 'als een geschenk uit Gods hand'. Het huwelijk is dan een 'teken van Gods liefde en trouw'.

Wanneer er plannen zijn om te gaan trouwen, is het een goede zaak om zo spoedig mogelijk de predikant te benaderen voor het vaststellen van de datum en de tijd van de kerkelijke bevestiging en inzegening van het huwelijk, zodat de kerkenraad niet voor voldongen feiten wordt gesteld. Er wordt dan een afspraak gemaakt voor een pastoraal gesprek over de betekenis van het huwelijk. Ongeveer drie weken voor de huwelijksdag vindt een gesprek plaats waarbij de orde van dienst nader ingevuld wordt. Aan de gemeente zal bijtijds het verzoek van het bruidspaar tot kerkelijke bevestiging van hun huwelijk worden overgebracht.